چهارشنبه، خرداد ۲۶، ۱۳۸۹

در کدام زمان زندگی می‌کنیم؟؟

دیروز با یکی از استاد‌هام رفتیم پیش یکی دیگه از اساتیدم. حرف‌های قشنگی زد. یکیش این بود که گفت:
ما شرقی‌ها و بخصوص ایرانیها به دو دسته‌ی عمده تقسیم میشیم. یک عده که همیشه در غم و حسرت اتفاقات گذشته هستند و به نوعی همیشه در گذشته زندگی می‌کنند. یک عده هم که همیشه نگران آینده هستند و دائماً در آینده زندگی می‌کنند. و این وسط هیچکس نیست که از زمان حال استفاده کنه و از زندگی‌کردن در زمان حال لذت ببره. خیام برعکس جوی که در جامعه وجود داره که یه آدم عیاش بوده، خیلی هم آدم با فهم و شعور و نکته‌سنجی بوده و شاهدش هم همه‌ی اون کارهای ریاضی و ستاره‌شناسیه که به انجام رسونده بود. خلاصه خیام اون قدیم‌ها به این اشتباه ما ایرانیها پی برده بود و براش یه شعر سروده که الحق و والانصاف گویای مطلبه.
از دی کـــه گـــذشت هیچ ازو یــاد مکـــن
فردا کـــــه نیامـــده ست فریاد مکـــــــــن
بر نامـــده و گـــذشته بنیــــــــــاد مکـــــن
حالـــی خوش بـــاش و عمر بر باد مکــن
البته منظور خیام این نبوده که از گذشته عبرت نگیر و برای آینده برنامه‌ریزی نکن، بلکه می‌خواسته این را برسونه که اگه همش بخوای در حسرت گذشته باشی و از آینده بترسی یهو میبینی عمرت گذشته و هیچ کاری نکردی!! هر چیزی در حد اعتدالش خوبه و زندگی هم اینقدر با ارزشه که باید حال را دریابی.

ازاین صحبت‌های استادم اونقدر به شعف اومده بودم که میخواستم بهش بگم «۱۰ روز پیش همین مفهوم را می‌خواستم به یه دوست همجنسگرا به نام مانی آذری انتقال بدم ولی نتونستم کلماتی به این زیبایی پیدا کنم»
البته من حرفم را خوردم و چیزی نگفتم، ولی واقعاً عجب زیبا گفته بود.
راستی یه جمله‌ی زیبا هم در زبان انگلیسی هست که میگه:
Yesterday is a history, tomorrow is a mystery, today is a gift!!
دوستان در فکر آینده بودن خوبه ولی بیاید حال را دریابیم و غم گذشته‌ها را هم نخوریم.

۲ نظر:

  1. کاملا موافقم..خود من تو هر سه فاز میپریدم..اما تصمیم گرفتم که تو فاز حال باشم..اینطوری اصلا مضطرب نمیشم و تمرکز بیشتری دارم..!

    یوسف

    پاسخحذف