چهارشنبه، اسفند ۰۲، ۱۳۹۱

همجنسبازی در ایران

الآن داشتم به آخرین پستی که گذاشته بودم نگاه میکردم و ملتفت شدم که آخرین پستم مال ۲۲ ژانویه‌ی ۲۰۱۲ بوده و با توجه به اینکه امروز ۲۰ ژانویه‌ی ۲۰۱۳ هست میتونم بگم که با تقریب خوبی یک سال گذشته و من اصلاً برام مهم نبوده که توی ایران چه خبره.

راستش دلیلی که باعث شد باز بیام سراغ اینجا اینه که چند روز پیش توی بی‌بی‌سی یه برنامه داشتن راجع به همجنسگراها و توی اون از وبلاگ ماهان اسم بردن که به گوشم آشنا بود. یعنی یه زمانی ما از مشتریای وبلاگش بودیم. شاید بخندین اگه بگم یادم نمیاد که ماهان اصلاً چی مینوشت و فقط یادمه اگر اشتباه نکنم یه زمانی که باهاش آشنا شدم سرباز بود. خلاصه با خودم گفتم پاشو برو ببین توی این دنیای مجازی همجنسگراها یا همجنسبازهای ایران چی میگذره؟!

البته دفاع نسبتاً ضعیف مهمانان برنامه‌ی نوبت شما از حقوق همجنسگراها هم مزید برعلت شد تا بیام و یه سری بزنم تا ببینم که جامعه‌ی مجازی ایران در این زمینه داره چیکار میکنه. هرچند باز دست و دلم نمیره که وبلاگ‌ها را بخونم ولی خوب خیلی دوست دارم ببینم که سطح اطلاع رسانی از یه سری حرفای خاله‌زنکی اومده باشه بیرون. البته حرفای خاله‌زنکی هم در جای خودش خوبه ولی من دیگه خسته شده بودم از اینکه بشنوم همجنسگرایی با همجنسبازی فرق داره یا شعرای غم و غصه دار بخونم یا فحش و بد و بیراه اینو به اون بخونم.

یک سال گذشته برای من یک سال پر فراز و نشیب بود. از رفتن به گی‌پراید گرفته تا رفتن به گی‌کلاب و بار و پیدا کردن دوستان خوب و دوستان بد و شکست عشقی. از احمق‌بازی‌هایی مثل عشق بازی روی شن‌های ساحل و روی چمنهای پارک تا ور رفتن و لب گرفتن توی سینما و تاکسی. آن شبها که تا ۳ یا ۴ صبح بیدار بودیم و اون روزها که در اتاق بسر شد هیچکدام از یادم نمیره. نیم ساعت پیش هم همینطوری بیکار بودم و منتظر دوستم تا بهم زنگ بزنه که بریم بیرون باهم یه گشتی بزنیم و چیزی بخوریم. یه لحظه خیلی از اتفاقات گذشته در ذهنم مرور شد. با خودم گفتم این همجنسبازهای ایران چه گناهی کردن که نباید روی آرامش را توی کشور خودشون ببینن و همین شاسکول‌بازی‌های من را همونجا توی تهران و دربند و سینما آزادی و پارک طالقانی انجام بدن؟!
عمیقاً فکر میکنم مردم ایران خیلی نسبت به مردم خیلی از کشورهای دنیا بی‌مذهب‌تر و دموکرات‌تر هستن ولی بی‌اطلاعیشون باعث شده که قشر زحمت‌کش همجنسباز در ایران مورد بی‌مهری واقع بشه. البته تقصیر خودمون هم هست تا حدودی. شما فکرشو بکن، چقدر ماها بجای اینکه تلاش کنیم اطلاع رسانی درست بکنیم (که البته قبول دارم کار سختیه)، چسبیدیم به اینکه ثابت کنیم ما همجنسگرا هستیم و همجنسباز نیستیم. انگاری در ماهیت این دو کلمه تفاوتی هست جز اینکه یکیش بار توهینی داره!
دوستان همجنسباز یا همجنسگرای من! در چشم مردم مذهبی یا هموفوب کوچه و بازار ایران، فرقی بین همجنسگرا و همجنسباز نیست. این را قبول کنید خواهشاً. بجای این کارها براشون دلایل علمی بیارید. میدونم که هموفوب‌ها چشم و گوششون را روی علم و آگاهی میبندن ولی لااقل سعی کنیم یه چند نفری که هنوز فکر میکنن گرایش به همجنس انتخابی هست آگاه بشن که نه بابا از این خبرها نیست. البته هیچ دگرجنسگرایی هم نمیاد وبلاگ همجنسگراها را بخونه ولی خوب در همین حد که همه‌ی همجنسگراها یه حداقلی از آگاهی را راجع به گرایششون داشته باشن که بتونن اطرافیانشون را روشن کنن خیلی خوبه. یه جوری نباشه که یارو بیاد توی نوبت شما بگه من توی برنامه‌های راز بقا ندیدم هیچ حیوونی همجنسبازی کنه و کسی هم جواب درستی بهش نده.

راستی شنیدم کاندوم هم گرون شده! راسته؟ میخوان واردات کاندوم را ممنوع کنن؟؟
اگه کاندوم ممنوع بشه چیکار میکنید؟ قراره ایدز زیاد بشه؟؟

فعلاً همه‌ی شما را به خدای بزرگ میسپارم :دی
تا برنامه‌ی بعد بدرود :)))

۴ نظر:

  1. سلام حسین جان
    کاملا با این جمله ات موافقم
    دوستان همجنسباز یا همجنسگرای من! در چشم مردم مذهبی یا هموفوب کوچه و بازار ایران، فرقی بین همجنسگرا و همجنسباز نیست.
    متاسفانه خیلی ها اطلاعاتشون رو در این زمینه از کانالهای خاله زنکی میگیرند و یا حال و حوصله مطالعه و بررسی عمیقتر رو ندارند.
    بماند که رسانه های دیداری و نوشتاری، قوانین، احکام شرعی و عرفی نیز دائم این مسائل رو گناه و جرم و بیماری و ... میدونه!

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام بر مرد تن‌ها
      آره! باید یه راهی پیدا کنیم تا اولاً همجنسگراها بدونن چی هستن و چی میخوان و نسبت به طبیعتشون آگاهی پیدا کنن و بعد هرکسی با دلیل و منطق اطرافیانی را که یه خورده قدرت درک و استدلال دارن آگاه کنه تا شاید در ۵۰ سال دیگه تعریف همجنسگرا برای ایرانیها در حد موجود فضایی یا حیوان و اینها نباشه.
      از یکی از همجنسگراها شنیده بودم که میگفت (شاید جمله‌ی خودش نبود) هموفوب‌ترین آدم‌ها خود همجنسگراها هستن که خودشون را قبول ندارن.

      امیدوارم یه روزی برسه که همجنسگراها خودشون را قبول کنن و برای احقاق حقشون از راهش وارد بشن و هم مطالعه و هم آگاهی‌رسانی کنن.

      حذف
  2. به هر حال انتخاب یه لفظی که بیانگر درستی از ماهیتمون باشه هم مهمه؛ نمیشه نسبت به لفظ همجنسگرا و همجنسباز متفاوت بود

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. بحث اصلاً بحث بی‌تفاوتی نیست. شما میتونی از مردم بخواید که با استفاده از لفظ همجنسباز به ما توهین نکنید.
      علی القاعده همجنسباز و همجنسگرا هیچ تفاوتی ندارن غیر از اینکه یکیش توهین آمیزه. قرار نیست همجنسباز تعریف غلطی از ماهیت همجنسگراها بدست بده. به بیان دیگه مثلاً برای فعالین جنبش فمینیستی، کلماتی مثل ضعیفه و زن هردو یک معنی دارند و فقط ضعیفه دارای بار معنایی توهین‌آمیز و تحقیرآمیز هست.
      اون کسی که داره بین همجنسباز و همجنسگرا تفاوت معنایی میگذاره بنظر من دلیل همجنسگرایی را متوجه نشده و فکر میکنه همجنسباز کسی هست که از روی خوشی زیاد اومده یه رابطه‌ی جنسی با همنوع هم داشته باشه. درصورتی که اینطوری نسیت. البته این را قبول دارم که از لحاظ معنایی همجنسباز میتونه هردو گروه همجنسگرا و دوجنسگرا را شامل بشه ولی باز این دلیل نمیشه که یه عده همجنسگرای ناآگاه بیان و دوجنسگراها را آدم‌های بدی تلقی کنن. خوب اونها هم آدم هستن با همون حس‌ها و غرایض که همجنسگراها و دگرجنسگراها دارن.

      حذف